– At skabe fælles trivsel
I Anerkendende arbejde i skoler beskriver Peter Lang og Elspeth McAdam på medrivende og personlig vis, inspirerende og virkningsfulde måder at skabe anerkendelse i praksis, baseret på deres erfaringer med skoler, organisationer og institutioner igennem de sidste 25 år.
Anerkendende arbejde
Forfatterne viser, hvordan det at praktisere anerkendende undersøgelser (Appreciative Inquiry – AI) er en måde at leve, relatere og være på, der afstedkommer en styrkebaseret og positiv tilgang til læring. Også den systemisk konstruktionistiske forståelse af, hvordan vi skaber vore fællesskaber, identiteter og genererer viden, gennemgås.
Tematikker
De 10 kapitler giver bl.a. konkrete anvisninger på:
- Hvordan man kan vende udviklingen fra mobbekultur til trivselskultur på skoler.
- Hvordan man kan skabe et inkluderende miljø i klasserne og hele skolen.
- Hvordan man kan udvikle et berigende samarbejde med forældrene og nærsamfundet.
- Hvorfor børnene selv skal have visioner og drømme om deres fællesskaber i klassen, frikvarteret, skolen og om deres fremtidige liv.
Bogens målgruppe
Bogen vil kunne læses af en meget bred målgruppe, der arbejder med mennesker og relationer. Den er primært skrevet til lærere, pædagoger, ledere, studerende i pædagogiske fag og andre, der arbejder i skolesammenhænge. Men også forældre, skolebestyrelser, politikere, socialrådgivere og psykologer, der vil arbejde med at udvikle engagement og anerkendende fællesskaber, som grundlag for læring i skolerne, vil finde bogen inspirerende.
Køb Anerkendende arbejde i skoler
Papirudgaven er udsolgt
Køb e-bog hos www.saxo.com
Om forfatterne til Anerkendende arbejde i skoler
Peter Lang er oprindeligt uddannet præst. Han er medstifter og meddirektør i KCC Foundation, hvor han blandt andet har arbejdet med organisationsudvikling, konsulent- og master-uddannelser samt supervision og terapi.
Elspeth McAdam er tidligere børnepsykiater og har været foregangskvinde for at arbejde anerkendende med børn, deres familier og netværk. Hun er desuden en erfaren underviser, supervisor og terapeut.